Drágulhatnak a lakások az új metró vonalán – érdemes-e még vásárolni?

2013.11.25, 4:58:

Kedvező hatással volt az érintett környékek ingatlanáraira a jövő tavasszal átadandó M4-es metró: a tíz leendő megállóból hét közvetlen környezetében kedvezőbben az alakult az ingatlanok ára 2008 óta, mint a városrész távolabbi részeiben. A 10-13 millió forint környéki, 50-60 négyzetméter körüli, jő fűtéssel rendelkező lakások a kedvező ár és a várható értéknövekedés miatt most kifejezetten jó vételt jelenthetnek a metró vonalán. Befektetésként sem utolsók az ilyen ingatlanok, minden bizonnyal könnyen lehet majd kiadni őket albérletbe, lévén az M4 vonala több egyetemet is érint. (A fénykép forrása:   www.metro4.hu )

Hosszas huzavona után jövő tavasszal végre átadhatják az M4-es metrót, az ingatlanpiac azonban már az elmúlt években is „készült” az eseményre – derül ki az OTP Ingatlanpont elemzéséből. A kutatás során az OTP Jelzálogbank Lakóingatlan Értéktérképének adatai alapján vizsgálták meg a tíz létesülő metrómegálló közvetlen közelében lévő utcák ingatlanárainak 2008 óta bekövetkezett változását, és vetették össze a metrómegállót körülölelő tágabb városrészek árváltozásával. Kiderült: tíz állomásból hétnél jóval kedvezőbben alakultak az elmúlt években a környező utcák ingatlanárai, mint az adott városrész egészében.

Drágulhatnak a lakások az új metró vonalán – érdemes-e

„Mind az öt pesti állomás esetében beigazolódott, hogy jobban tartották magukat a megállókat övező utcák lakásárai a válság óta eltelt években, mint az érintett teljes irányítószám-körzetben, míg a budai oldalon öt állomásból kettőnél volt hasonló a helyzet” – mondja Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: az M4-es metró pesti szakaszának értelemszerűen azokon a részein volt a leginkább tetten érhető az állomások kedvező ingatlanpiaci hatása, amelyek korábban kevésbé voltak „metróközelben”. A VIII. kerületi Rákóczi téri és a II. János Pál Pápa téri (volt Köztársaság tér) megálló esetében 2008 óta például körülbelül tíz százalékponttal kisebb mértékben csökkentek a lakásárak a közeli utcákban, mint a hozzájuk tartozó teljes irányítószám körzetben.

Érdekesség, hogy a budai oldalon a statisztikák szerint kevésbé húzta fel az ingatlanárakat a megállók közvetlen közelsége: csak Kelenföld és Újbuda-Központ megállóknál alakult a környékbeli utcákban kedvezőbben az árszint az utóbbi években a szélesebb környékükhöz viszonyítva. „Ez azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy Budán kevésbé lenne jó hatással az ingatlanpiacra az átadás előtt álló metróvonal. Sőt, az valószínűsíthető, hogy mivel ezen városrészek közelében korábban egyáltalán nem volt metró, így az új viszonylat pozitív ingatlanpiaci hatását az állomásoktól jóval távolabbi részeken is lehet érezni, és ezt tükrözhetik a statisztikák is” – magyarázza Kosztolánczy György. Természetesen a metró mellett számtalan egyéb tényező is jelentősen befolyásolhatja az árakat: a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér környéke korábban is kedvelt volt az ingatlanvásárlók körében, az állomás közvetlen közelében lévő utcák viszont nagyon forgalmasak, így alacsonyabb áron forognak. A Bikás park megálló (Újbuda fejlődő családi szabadidőközpontjának része)  esetében pedig míg maga a városrész változatos, a metróközeli részeken végig paneles utcák találhatók, ami szintén tükröződik az árakban.

Az elemzés szerint bár az esetek zömében az elmúlt években kedvezőbben alakult az M4-es állomások környékén az ingatlanpiac a szélesebb környezetükhöz képest, az átlagos árszint továbbra is alacsonyabb a megállók közvetlen közelében, mint az adott városrész egészében. „Ez megint azzal függhet össze, hogy a megállók gyakran zajos, forgalmas csomópontoknál épülnek, ahol hagyományosan alacsonyabbak az ingatlanárak, mint a csendesebb, de ugyanúgy jó megközelítésű utcákban. Az új metróvonal megnyílása azonban segítheti ezen térségek felzárkózását is” – mondja Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

Drágulhatnak a lakások az új metró vonalán – érdemes-e

Vissza