Erre figyeljen a közművek átírásánál!

2014.02.21, 8:31:

Az adásvételi szerződésnek és a tulajdoni lapnak nem csak az ingatlanvásárlásnál van fontos szerepe – a közművek átírásánál is szükség van rájuk. A szolgáltatók ügyintézési gyakorlata nagyon hasonló, általában az adásvételtől számítva bő két hetet hagynak az átírás bejelentéséhez, és rendszerint szükség van egy a mérőóra átadását és átvételét igazoló dokumentumra is. Összeszedtük, milyen feltételek mellett zajlik az átírás a közmű-szolgáltatóknál.

Hiába van aláírva az adásvételi szerződés, hiába jegyezték be az új tulajdonost a tulajdoni lapra, az ingatlanvásárlásnak ekkor még nincs vége: szükség van a közművek átírására is. A mielőbbi ügyintézésben elsősorban az eladó érdekelt, hiszen az ő neve szerepel a szerződéseken, így a fogyasztás költségeit is neki kell rendeznie. Ám előfordulhat, hogy pénzügyi vita alakul a felek között, miután a régi tulajdonos nem hajlandó kifizetni a nevére szóló csekkeket, így az átírás rendezésében a lakás új tulajdonosa is érdekelt.

A szolgáltatók – a vízművek kivételével – 15 napot hagynak az új fogyasztó bejelentésére, amelyet az ügyfélszolgálatokon személyesen, postai úton vagy online tehet meg a régi és új tulajdonos; egyes társaságoknál még telefonos ügyintézésére is van mód.

A bejelentést követően az adásvételi szerződés és a tulajdoni lap bemutatása következik, ezekkel szemben általában az az elvárás, hogy egy hónapnál nem lehetnek régebbiek. Némi eltérés a szolgáltatók között abban mutatkozik, hogy megelégszenek-e a mérőóra átadását és átvételét igazoló dokumentummal, vagy a régi tulajdonosnak még külön le is kell mondania a közműszolgáltatást. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a főbb tudnivalókat.

Közműátírás a fővárosi szolgáltatóknál

Hir_20140219_2_tab_1

Közműátírás néhány vidéki szolgáltatónál

Hir_20140219_2_tab_2

Néhány tanács az átíráshoz

Ügyfélváltozás esetén a Fővárosi Gázművek helyszíni ellenőrzést végez, ennek során vizsgálják a csatlakozóvezeték és mérőberendezés állapotát, leolvassák az órát, valamint fényképet is készítenek róla.

A számlabefizetésekkel kapcsolatos vitákat a legegyszerűbben úgy kerülhetik el a régi és új tulajdonosok, ha mindenki csak a csak a saját nevére érkező csekkeket fizeti be. A téves befizetések pénzügyi rendezését ugyanis nem tudják vállalni a szolgáltatók.

De a viták elkerülésében leginkább az segíthet, ha az eladók és a vevők minél hamarabb átíratják a közműveket, azaz figyelembe veszik a szolgáltatók által előírt 15 vagy 30 napos határidőket.

Hir_20140219_2_tab_3

Vissza